سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت جامدادی فانتزی در خانه

کاردستی در هر نوع می‌تواند مهارت‌های دست و ذهن را افزایش دهد. چه بهتر که حاصل هنر کاردستی، برای ما کاربردی باشد. ساخت جامدادی رومیزی و مدرسه از کاربردی‌ترین نمونه‌های کاردستی به شمار می‌رود.

نکاتی درباره ساخت جامدادی

  1. انواع جامدادی شامل جامدادی رومیزی (قلمدان) و جامدادی مدرسه (مناسب حمل در کیف) است. برای هریک از این انواع، مواد و روش‌های متنوعی برای ساخت وجود دارد. 
  2. درست کردن جامدادی برای بچه‌ها هم یک سرگرمی است و هم مهارت‌هایشان را افزایش می‌دهد. این که بچه‌ها بتوانند خودشان وسیله‌ای را که مورد نیازشان است و برایشان کاربرد دارد، بسازند، در روحیه‌ی آنان تأثیر مثبت و سازنده‌ای خواهد گذاشت.
  3. برای ساخت جامدادی تلاش می‌کنیم تا حد امکان از وسایل دورریختنی استفاده کنیم تا بچه‌ها با فرهنگ بازیافت مأنوس‌تر شوند. همچنین تلاش می‌کنیم اگر قرار است وسیله‌ای خریداری شود ارزان و و در دسترس باشد تا درست کردن جامدادی به جای خریدن آن، توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

آموزش ساخت جامدادی رومیزی با رول دستمال کاغذی

برای درست کردن جامدادی رومیزی می‌توانیم از مواد و وسایل دورریختنی استفاده کنیم. در این‌جا یک روش کاربردی را آموزش می‌دهیم که می‌توان با آن جامدادی‌هایی متنوع ساخت.

حتما با استوانه‌ی مقوایی داخل دستمال رولی آشنا هستید. از این قطعه‌ی ساده‌ی دورریختنی به همراه اشیاء دیگر می‌توان خیلی چیزها ساخت. یکی از آن‌ها جامدادی رومیزی است. 

برای این کار وسایل زیر را نیاز داریم:

  • مقوای رول دستمال کاغذی یک یا چند عدد
  • مقوای کارتن 
  • کاغذ رنگی یا نمد (در رنگ‌های گوناگون)
  • چسب حرارتی یا مایع
  • قیچی

روش ساخت جامدادی رومیزی:

برای درست کردن جامدادی رومیزی می‌توانید یک استوانه را استفاده کنید، یا چند استوانه را درست کنید در نهایت به هم متصل سازید تا جامدادی بزرگ‌تر با چند جای مجزا داشته باشید.

-سراسر استوانه‌ی مقوایی را چسب بزنید.

-یک رنگ کاغذ روی آن قرار دهید و استوانه را کاملا با آن بپوشانید.

-از رنگ دیگری از پارچه یا نمد برای تزیین استفاده کنید. می‌توانید نوارهای باریکی ببرید و دور استوانه پاپیون درست کند. هم‌چنین می‌توانید شکل اجزای صورت مثل چشم و دهان را از آن‌ها درآورید و روی جامدادی بچسبانید.

-انتهای استوانه را چسب بزنید و روی مقوای کارتن مسطح قرار دهید و اطراف آن را در اندازه‌ی مناسب ببرید یا به شکل دلخواه درآورید. این تکه پایه‌ی جامدادی را تشکیل می‌دهد.

نکته 1: برای تزیین جامدادی که با استوانه مقوایی درست شده، می‌توان انواع روش‌ها و وسایل را به کار برد. مثلا می‌توانید خودتان روی آن را نقاشی کنید یا با پیچیدن نخ کاموا و کنف آن را تزیین کنید. 

نکته 2: می‌توانید این کار را با اتصال چند استوانه انجام دهید و جامدادی بزرگ‌تر با فضاهای مجزا بسازید.

 

آموزش ساخت جامدادی دخترانه برای مدرسه 

روش‌های مختلفی برای درست کردن جامدادی وجود دارد. هدف ما در این‌جا ارائه‌ی روش‌های ساده است. 

آموزش ساخت جامدادی فانتزی دخترانه با پارچه جین

در این روش نیز می‌توانیم از برخی دورریختنی‌ها استفاده کنیم. 

توجه: به دلیل دوختنی بودن این جامدادی، باید کاردستی با نظارت بزرگترها انجام شود. همچنین بزرگترها می‌توانند جامدادی را آماده کنند و تزئینات آن را به بچه‌ها بسپارند یا از آنان بخواهند در تزیینات کمک کنند. 

وسایل لازم برای درست کردن جامدادی مدرسه این‌ها هستند:

  • قیچی
  • پارچه جین در ابعاد 22 در 22
  • زیپ بیست سانتی‌متری در رنگ هماهنگ با پارچه
  • قیچی
  • نخ و سوزن
  • چسب حرارتی
  • دکمه و نخ کاموا برای تزیین

آموزش ساخت جامدادی دخترانه با پارچه‌ی جین:

-پشت پارچه را رو به خود قرار دهید.

-زیپ را چند سانتیمتر باز بگذارید تا بعد از دوخت بتوانید آن را باز کنید. 

-لبه‌ی زیپ را از پشت آن در یک طرف پارچه قرار دهید و به آن بدوزید. 

-سپس طرف دیگر پارچه را به لبه‌ی دیگر زیپ برسانید و بدوزید. 

-دوخت دو طرف عرض جامدادی را نیز انجام دهید. 

-زیپ را باز کنید و جامدادی را برگردانید. 

-رویه‌ی جامدادی را می‌توانید با تکه‌های نخ کاموا، کنف یا دکمه و اشیای دیگر تزئین کنید. 

 

سخن پایانی

چنان که دیدید برای ساخت جامدادی می‌توانید ابزارها و وسایل گوناگونی را استفاده کنید. فقط باید به استحکام آن‌ها توجه کنید. ساخت جامدادی به شما این امکان را می‌دهد که آن را به شکلی که دوست دارید بسازید و تزیین کنید. شما چه روش‌هایی برای ساخت جامدادی رومیزی و مدرسه پیشنهاد می‌دهید؟